רכישת רכב יד 2 היא רכישה פופולרית מאוד, ונחשבת לעסקה כלכלית טובה יותר מאשר רכישת רכב חדש, שמאבד מערכו בכל שנה בין 10-20 אחוז. בכל רגע נתון, מוצעות למכירה אלפי מכוניות משומשות, במחירים נוחים ובמצב טוב ביחס למחיר. יחד עם זאת, ישנם רכבים שאינם תקינים, ולא תמיד קונה הרכב מודע לתקלות במעמד הקניה. אחת הבעיות החמורות ברכב היא גיר פגום, שנחשב לחלק יקר מאוד, ולעיתים עשוי להפוך קניית רכב יד 2 לעסקה לא משתלמת. איך תרכשו רכב יד 2 עם גיר תקין, איך בודקים תקינות הגיר ברכב יד 2 וכמה תוכלו להפחית מהמחיר במידה ובכל זאת תרצו לרכוש רכב עם גיר שדורש שיפוץ או החלפה?
סימנים לגיר מקולקל או פגום
הדרך הטובה ביותר לעשות בדיקת גיר, היא לבצע מבחן נסיעה ולאחריו לקחת את הרכב לבדיקה במוסך אמין, שהיא חלק חשוב וקריטי בקניית רכב יד שנייה.
- חוסר תגובה – נהג שמניע את הרכב צריך מיד להיכנס להילוך מתאים. תיבת הילוכים שמתעכבת, מהססת או מסרבת להעביר הילוך, היא סימן לבעיה. הפתרון יכול להיות החלפת מצמד, או במקרים אחרים – החלפה של הגיר כולו.
- רעש חשוד – רכב שמשמיע רעשים לא רגילים, חשוד תחילה בגיר פגום. הצלילים צריכים להיות צלילי “זיוף”, זמזום או “יללה” בזמן נסיעה.
- דליפת נוזל הילוכים – נזילה בתיבת ההילוכים האוטומטית היא הסימפטום המוכר בכל הקשור לבעיות גיר ומעידה על תמסורת שבורה. נוזל תיבת הילוכים האוטומטית (ATF) הוא עורק החיים של התמסורת כיוון שהוא משמן, מנקה ופועל כנוזל הידראולי.
- קפיצות של הרכב – נסיעה ברכב תקין צריכה להיות חלקה. אם לאחר העברת הילוך ידנית או אוטומטית, הרכב “קופץ” או רועד, ישנה בעיה עם הגיר.
- גיר מחליק – תמסורת הנמצאת בהילוך, מבוצעת על ידי הנהג (גיר ידני) או המחשב (גיר אוטומטי). אם ההילוך מחליק באופן ספונטני או גולש לניוטרל בזמן הנהיגה, מדובר בסכנת חיים של ממש, שמעידה על בעיה שמקורה, בד”כ, בדסקיות הגיר, בבלאי של משאבת השמן של הגיר או בכשל חשמלי.
- בדיקת נורית אזהרה – חיישני התמסורת יכולים לזהות תנודות קלות ביותר, אותן הנהג לא יכול להרגיש ואשר מסמנות שישנה בעיה עם הגיר. כשנורית האזהרה של הגיר/המנוע נדלקת, אסור להזניח.
האם בדיקה לפני רכישה מספיקה כדי לאבחן גיר פגום?
כן. חשוב לבצע מבחן נסיעה כדי להרגיש את התנהגות הגיר. רכב שלא נוסע חלק, מרעיש, קופץ או מתקשה בהעברת הילוכים, צריך להעלות את חשדכם לבעיה בגיר. יחד עם זאת, גם אם במבחן הנסיעה שלכם לא חשתם בבעיה, חשוב לקחת את הרכב לבדיקה במוסך, שם יחברו אותו למחשבים חיצוניים ויעלו על תקלות שלא ניתן לזהות בנסיעה, או כאלה שאינן מספרות דבר למי שלא בקיא בתחום. חשוב לדעת, שברכבים אוטומטיים מומלץ להחליף את תיבת ההילוכים בכל 200 אלף קילומטר לערך, ושיפוץ גיר נעשה בכל 130-150 אלף קילומטר. אם החלפה ושיפוץ לא נעשו והרכב המיועד נסע את מספר הקילומטרים הנ”ל, יתכן שהוצאה משמעותית צפויה.
מהו הסכום שיש להוריד מעסקת קניית רכב יד 2 במקרה של גיר פגום?
הנתון משתנה בין רכב לרכב, אך בממוצע, החלפת גיר עולה כ-5,000 ₪, ושיפוץ גיר עולה כ-3,000 ₪. במידה וישנה בעיה בגיר שנבדקה והוכחה על ידי מוסך, אל תתפשרו על הורדה במחיר, כי אי אפשר להמשיך לנסוע עם גיר פגום, והמשך נסיעה איתו, תהרוס מערכות נוספות ברכב.