כשרובנו חושבים על לימודי נהיגה, אנו בדרך כלל מתייחסים לאופן הפעלת הרכב, רכישת השליטה בו והיכרות עם כללי התנועה המקובלים וקווים מנחים לזהירות ובטיחות. על החלק הטכני יותר בהיכרות עם הרכב, רובנו נוטים להתעלם, על אף שהדבר חשוב ביותר לתחזוקה נכונה של הרכב ולהתמודדות עם בעיות בזמן אמת. אכן, נהגים חדשים רבים בישראל יכולים להכיר היטב את כללי התנועה, אך יהיו חסרי אונים לחלוטין מול פנצ’ר בגלגל או כשהמנוע מתחמם.
מה שלא ילמדו אותך באף בית ספר לנהיגה הוא שהרכב בנוי ממספר מערכות הפועלות בהדדיות זו עם זו ומאפשרות את פעולתו. אלו הן המערכות מהן מורכב הרכב ורכיביהן השונים שכדאי להכיר.
המרכב
מרכב הרכב הוא למעשה הבסיס עליו מורכב הרכב כולו. המרכב מכיל מספר חלקים:
- שלדת הרכב (או “שאסי”) – מסגרת הפלדה התחתונה המשמשת כתחתית לרכב וכמעטפת לתאי הנוסעים. עליה יורכבו סרני הגלגלים, בולמי הזעזועים וכל מערך הרכב. מסגרת זו יציבה מאוד ושלמותה חיונית לשימוש הבטיחותי ברכב וליציבותו. לכן, כאשר נגרם לשלדה נזק משמעותי בתאונת דרכים, יורד הרכב מהכביש.
- מתלים – המתלים מחברים את הגלגלים לגוף הרכב. מטרתם לקשר את הגלגל לרכב ולאפשר נסיעה חלקה ויציבה ככל האפשר. המתלים יהיו לרוב מורכבים מבולם זעזועים וקפיץ הסופגים את האנרגיה שנצברת מטלטולי הדרך על מנת למנוע זעזועים ליושבי הרכב. סרני הגלגלים שומרים על יציבות ומחברים את הרכב למערכת ההיגוי והממסר.
היגוי וממסר
- מערכת ההיגוי – הגה המכונית מאפשר שליטה ברכב ולנווטו שמאלה או ימינה בעת הנסיעה. ההגה המחובר למזלג משונן המניע את סרני הרכב המסיטים את הגלגלים הקדמיים וכתוצאה מכך את הרכב לכיוון הרצוי. כאשר מותקן ברכב “הגה כוח”, ההיגוי נעשה בשימוש מערכת הידראולית המקלה על סיבוב ההגה.
- מערכת הממסר – אחת המערכות החשובות והמורכבות ביותר ברכב היא מערכת הממסר, או “הגיר”. המערכת המכאנית מאפשרת לשנות את היחס בין מהירות סיבובי המנוע למהירות תנועת הרכב על ידי שליטה במומנט ההאצה של המנוע. בעזרת מערכת מורכבת של גלגלי שיניים, ניתן להחליף בין גודלם של גלגלי השיניים (הילוכים) כך שניתן יהיה לשמור על מהירות טובה ללא לאמץ את המנוע שלא לצורך ולשלוט יותר ברכב. באם מדובר במערכת גיר אוטומטית שחושדים שהיא סובלת מתקלה, חשוב לבצע בדיקה אצל מכון גירים אוטומטיים מוסמך בהקדם.
המנוע
מנוע המכונית הוא מנוע בעירה פנימית (אלא אם כן מדובר ברכב חשמלי) הפועל בארבע פעימות. המנוע עובד לרוב על בנזין או על סולר. הדרך בו בעירת המנוע מתרגמת לאנרגיה סיבובית היא מרתקת.
- ראשית, נשאבת כמות דלק ממיכל הדלק ולאחר שהיא מעורבת באוויר, מרוססת תערובת זו אל הצילינדרים.
- על ידי יצירת ניצוץ חשמלי המגיע מהמצתים( “פלגים”) הנשלטים על ידי מפלג חשמלי הקובע את קצב ההצתה, ניצתת תערובת הדלק והאוויר בצילינדר והבעירה דוחפת בוכנות.
- ארבעת הצילינדרים פועלים באופן מסונכרן ומניעים את הבוכנות באופן שבו זמנית יונק תערובת חדשה, מניע את המנוע ופולט את גזי הפליטה מהבעירה.
- הבוכנות המחוברות אל מנוף בשם “גל הארכובה” המחובר לגלגלים, דוחפות זו אחר זו את המנוף וכך מיתרגמת האנרגיה לתנועה סיבובית.